Land van uitersten

16 juli 2011 - Cusco, Peru

Eindelijk een eerste bericht vanuit Peru, na alweer ruim anderhalve week in dit land te hebben doorgebracht. We zitten nu in Cuzco, en hebben voor het eerst de mogelijkheid en de tijd om te schrijven. Onze indruk van Peru tot nu toe: een prachtig land met enorme verschillen op werkelijk alle gebieden. Over het algemeen open en lieve mensen en lekker eten.

Tijdens onze vliegreis 4 juli voorspelden we de kans dat onze tassen goed aan zouden komen in Lima (we konden het ons gewoon niet voorstellen), en we schatten de kans op 50 procent. Aangezien wij blijkbaar goed zijn in schatten, moeten we dit voortaan maar niet meer doen, want inderdaad bleek dat de helft van onze bagage  niet in Lima was aangekomen (heel vreemd want het waren precies dezelfde tassen). Dat was al een vrij gestressed begin want na slechts een dag Lima hadden we al een tour naar het zuiden geboekt.

Lima is een overweldigende stad: ruim 8 miljoen inwoners en de plek waar alles in peru gebeurt (het schijnt dat driekwart van het geld in peru zich in Lima bevindt). Het koloniale centrum van Lima is erg mooi (Unesco werelderfgoed), hoewel het weer niet echt meehielp. We hadden zelfs voor Limanese begrippen erg slecht weer. Ook Miraflores (het hippe moderne centrum met uitzicht op de Pacific), en met name Barranco (soort jordaan van Lima) zijn erg de moeite waard. Verder is Lima een stad die niet lijkt op te houden (geen extreme armoede), en waar in deze tijd van het jaar een voortdurende mist hangt, wat een lugubere sfeer geeft. Het leek wel alsof we op deze eerste dag al alles hadden meegemaakt wat je moet meemaken op een reis in Peru: verloren tas, een keer goed opgelicht, verdwaald in de stad, en een smerig en ietwat onveilig aanvoelend Chinatown. Nou, dan hadden we dat in ieder geval maar vast gehad!

Nadat onze tas werkelijk precies op tijd arriveerde, zijn we de volgende dag vroeg naar de zuidelijke woestijn afgereisd. Onze volgende bestemmig was Ica, een ontzettend drukke bijna Aziatische stad vanwaaruit we een boot namen naar nationaal park Paracas en de Ballestas eilanden. Hier troffen we een overvloed aan zeefauna aan: pelikanen, zeeleeuwen, pinguins, jan van genten, aalscholvers, gieren en guano vogels. Allemaal prachtig, behalve het weer, want wie heben er natuurlijk regen in de woestijn...? ´Smiddags zijn we verder gereisd naar een prachtige, maar helaas vrij toeristische oase, midden in een zandwoestijn met zandduinen tot wel 400 meter hoog. Hier hebben we gezandsurft en met buggy (met chauffeur) door de woestijn gescheurd.

Vanuit Ica reisden we naar Arequipa. Onderweg kregen we een lichte kater van het reizen aangezien deze omgeving tegen onze verwachtingen in erg armoedig was, met soms zelfs Afrika achtige taferelen. Dat Peru een land van uitersten is, bleek maar weer toen we in Arequipa arriveerden. Arequipa is een rijke stad en dat straalt er aan alle kanten van af. Het lijkt wel of, als je eenmaal in deze stad woont, je automatisch rijk bent. Arequipa is de 2e stad van Peru met een miljoen inwoners en ligt op een hoogte van ruim 2000 meter, omgeven door verschillende met sneeuw bedekte vulkanen van rond de 6000 meter. Werkelijk een prachtig gezicht! Veel koloniale gebouwen en een rustige en vriendelijke sfeer.

Na een paar dagen reisden we in een kleine groep naar de Colca Canyon in de westelijke Andes. Hier hebben we meteen onze hoogste pas (van waarschijnlijk de hele verdere reis) gehad: 5000 meter. Onderweg reden we door een nationaal park op de altiplano (hoogvlakte) waar we allerlei soorten lama´s (onder andere de wilde vicuña) zagen. De Colca canyon is de diepste ter wereld (echt akelig diep, past niet op de foto) en is bekend vanwege het Condor spotten. We hadden niet al te hoge verwachtingen aangezien het dierenspotten meestal tegenvalt, behalve in de dierentuin, maar werden werkelijk verrast: in totaal 13 condors voerden een prachtige ´show´ op en leken er echt plezier in te hebben, want ze kwamen steeds dichterbij!

Dit was onze eerste week in Peru. Vervolgens begon onze reis op het Titicaca meer, en vervolgens naar Cusco, maar daarover later (zo snel mogelijk) meer...

1. ward spanjers:
    18 juli 2011
    geweldig jongens, het klinkt echt super, wat een mooie ervaring op vele fronten, kus, Joss
  2. barend:
    19 juli 2011
    keigaaf dames,

de fanclub wil alleen wel weten, voor de sappige verhalen, waarmee jullie zijn opgelicht...
    xxx